Saturday, September 22, 2012

Pimp My Ride


Assalamualaikum semua..kepada mereka yg mengikuti blog aku..dah agak lama aku menyepi..sorry xdpt nk update slalu blog aku ni sbb line tenet area aku ni mmg slow..maklumlah guna tenet sekolah "schoolnet"..sekolah kaw pedalaman lak tu..mmg mcm siput lah..so arini aku nk kongsikn citer aku dgn korang ttg pengubahsuaian kete aku drpd iswara ke ala2 skyline gitu..hohoho




Ini lah rupa asal kereta iswara aku..actually aku mmg dh rancang dah nk upgred kete aku ni ala2 kete racing gitu tapi ni kete malaysia..iswara lak tu..upgrade camner pun, performance xleh pi jauh pun..so aku ubah rupa jadi ala2 sporty kira oklah gak..Ceritanya bermula begini...adik aku Fadhil lecturer kt IKM, Jasin..so bebudak dia wat projek utk final year tp diorg duk cari kete utk dimodified..so adik aku bg lah cdgn kt aku..aku ape lagi..bagai org ngantuk disorong bantal lah..aku on je lah sbb mmg aku berhajat nk modified kete iswara ni..



So sbg langkah pertama, aku kene pasang bodykit dulu sebelum dihantar ke IKM tu..bebudak tu more kepada enjin..so aku gi lah kedai SP Leader kt Batu Berendam..so lepas aku tgk katalog bodykit kedai tu, aku mula lah tempah ape2 yg aku hajat nk pasang kt kete aku ni...antara barang yg aku tempah kt kedai tu adalah skirt tepi kete, bumper depan ala2 skyline, bumper belakang jenis tongkang dan spoiler Lancer Evo10..


Ini lah bumper belakang yg aku tempah...



Bumper depan ala2 skyline gitu..


Setelah barang2 yg aku tempah tu smp, so diorg pun mulalah pasang..pas dah siap pasang, aku suh diorg tinted kn cermin kete aku..xleh gelap sgt sbb takut kene tahan JPJ..bila dh siap pasang bodykit n tinted cermin, lampu depan pun aku tukarkn wp lampu depan kete aku tu xde masalah...tukarkn kpd yg smart sket..baru lah kene dgn bumper baru ni.. akhirnye siap lah kete aku ni yg dah modified 40peratus...50peratus lg aku serahkn pada bebudak IKM tu..n 10peratus lg aku settlekn..


Ini lah kete aku lepas kuar dr kedai SP Leader tu...dah lain sket dah dari rupa asal.. ke"sporty"an nyer dh mula terserlah dah tu..ni blom kuar lg dr IKM..compom berubah abes nnt ni...

Sekarang tibalah masanya kereta aku akan di'operate' oleh bebudak IKM..antara operation major yg akan dibuat oleh diorang ialah full overwhole n mengecat kete aku ni...antara bebudak IKM yg terlibat dlm menjayakn projek kete aku ni ialah...Muhamad Hafiz bin Ibrahim, Muhammad Khairuddin bin Zainal, Ikmal Hariz bin Hassan,Muhammad Azfar bin Aziz, Mohamad Haziq Naqiuddin bin Mohd Fauzi, dan Mohamad Adam bin Sulong..Terima kasih ku ucapkan kt kalian semua..

Yang baju biru ni lah captain kpd projek kete aku ni..adik aku..Mohd. Fadhil bin Ismail..



Entah mana enjin kete aku bebudak ni keje kan..heeee



antara proses meng'operate' enjin kete...



nk kata jantung kete tp ade tali perut...mungkin perut kete aku kot ni...




setelah selesai proses meng'operate' enjin, masa utk mereka mengerjakn body kete lak..




Abes digosok2nyer body kete aku smp jadi camni..gosok dgn kertas pasir lak tu..heeee




Masa untuk mengubah warna..proses menyembur@mengecat kete..




Dan hasilnyer setelah digosok2 n disembur cat...terbaekkkkkkk



Masa untuk periksa mana2 yg perlu diperiksa..



Inilah rupa kete aku yg terbaru setelah beberapa minggu dlm bengkel IKM..



Masa utk menguji sistem elektronik yg telah dipasang..



Dan akhirnya, inilah wajah kereta iswara aku yg sama sekali berubah abes dari rupa yg sebenar..



Inilah spoiler Evo10 yg aku pasang kt kete aku ni..mengancam x?heeee...




Rim asal 13" dan aku tukar kpd sportrim 15"...



Actually warna kete ni ayah aku yg pilih..aku mmg dh deal dgn ayah aku..bodykit sumer aku pilih n warna kete ayah aku yg pilih...



Dah siap pasang logo GTR dan xlupa lampu spotlight...



Masa utk bergerak..skang ni tinggal 10 percent lg utk completekn kete aku ni..insyaAllah kalo aku dpt transfer keje kt Melaka tahun depan, aku completekn kete aku 100percent...



Part ni yg aku kata lum siap 100%..bhgn piping nk tukar exhaust 'kaw' punyer n lampu belakang pun kene tukar sporty nyer..



....n then aku nk psg lampu neon warna merah kt bwh kete..time gerak mlm je, kompom terang bwh kete aku ni..dpt psg lampu kt rim n bercahaya time rim tu bpusing pun ok gak..



...pastu aku nk gelapkn but depan dgn sticker ala2 fiber gitu..last touch nk tampal sticker kt body ala2 sponsor2 mcm kete racer tu..heeeee...



So aku nk ucapkn terima kasih byk2 kpd mereka yg terlibat dlm proses pengubahsuaian kete aku ni terutama kpd Tuan Haji Ismail bin Jantan yakni bapak aku krn telah menyerahkn kete iswara ni kt aku..kpd adik aku Mohd. Fadhil Ismail krn beri cdgn brilliant utk anta kete ni ke IKM dan xlupa kpd bebudak IKM yg bersusah payah menjadikn impian aku kpd reality..Utk ayah, bila Grand Livina aus dh smp nnt, kete ni letak kt umah baru aus ek..nk jadikn kete hiasan...time tu, that's the time to pimp my Livina lak..heeee...Ok bye semua...jumpa next post nnt..























No comments:

Post a Comment