Tuesday, June 14, 2011

Burung Peragam..

Hari ni aku nk ceritakan tentang sejenis burung yg org sini sebut sebagai burung peragam..member aku dari semenanjung kata itu burung merpati harimau..entahlah.. Ini adalah salah satu aktiviti cuti hujung minggu aku, memburu burung peragam..utk ape?? ape lagi..wat makan lah..

Rupa burung peragam yg telah K.O kene tembak ngan aku..kesiannn..

Burung peragam ni duk dlm hutan..xjumpanyer kalo kt pekan2 atau bandar..sebenarnya aku tak delah nk mkn sgt daging burung ni..cuma nk tgk dr dekat rupa sebenar burung ni..duk dgr citer org aje yg burung ni besar..mmg besar pun..kukunyer punyer cengkam..perghh..kuat wei..andai kata lepas kene tembak, burung ni cengkam pokok, mmg compom tak jatuh dr pokok.


Cengkaman Harimau kuku peragam


Mesti korg tertanya2 aku tembak burung ni guna ape kan?? lastik???..sorrylaaa..lastik tu utk budak sekolah aku aje..aku guna senapang angin..mana dapat senapang?? pinjam org kampung nyer..haha

Target yg cun ..sasaran tepat ke dada.


Burung ni ada satu pokok yg dia suka hinggap utk mkn..pokok setinggi bangunan satu tingkat..so kitorg mmg dh "aim" dh pokok tu cuma masa burung2 ni hinggap tak menentu..cara nyer terpaksa tunggu je lah bawah pokok..bayangkan aku duk tggu bawah pokok smp 4 jam..perghh..peragam punyer pasal, terpaksalah menunggu...burung2 ni kalo dtg, berkumpulan..so time dia dtg, aku dh standby senapang dgn peluru sekali..cantik aje dia hinggap satu dahan tu, aku pun lepaskan tembakan..

Setelah di cabut bulu dan dibakar utk buang bulu halus.

Target mesti kt dada..kalo kene area lain. mmg dia leh terbang lagi..cantik aje aku lepaskan tembakan,dia still dpt terbang dan jatuh tergolek ke tanah..aku ape lagi..keluarkan pisau yg tersisip di pinggang aku, dengan nama Allah aku pun sembelih burung tu..Akhirnya jadi hidangan kitorg mlm tu..merasa jugak aku daging burung peragam..
Tak besar pun tapi kalo dpt 3 ekor,dh sama cam ayam seekor.

Rasa daging burung ni sama mcm daging burung lain..agak liat tapi enak...Itulah kisah utk paparan kali ini..nexpost citer ttg aktiviti lain lak..bye..






No comments:

Post a Comment